Najczęściej zadawane pytania dotyczące Białostockiej Szkoły Realnej
O co najczęściej pytają rodzice i uczniowie? Oto zestaw odpowiedzi!
Pytania prosimy przesyłać na kontakt@realna.bialystok.pl lub wiadomością na naszym Facebooku.
W związku z ograniczeniami spowodowanymi pandemią COVID-19 podjęliśmy decyzję o wstrzymaniu uruchomienia szkoły do kolejnego roku szkolnego.
Dziękujemy wszystkim za wsparcie i przepraszamy za utrudnienia.
Więcej o koncepcji szkół realnych opowiadamy TU.
Białostocka Szkoła Realna dostosowuje tematy, których uczy do prawdziwego, codziennego życia i łączy je ze sobą przeplatając między przedmiotami. Tak jak w życiu nic nie ma jednego powodu, tak my przy każdym zjawisku pokazujemy przyczyny, skutki i metody z różnych dziedzin.
W szkole realnej można spodziewać się:
- lekcji wf, na których nauczyciel fizyki tłumaczy kąt spadania piłki koszykowej, a nauczyciel biologii opowie o działaniu mięśni;
- zajęć ze sztuki, na których nauczyciel matematyki opowie o proporcjach i geometrii;
- lekcji geografii po angielsku lub po hiszpańsku;
- zajęć w realnym środowisku – biznesu uczymy odwiedzając prawdziwe firmy, ekologii na łonie natury, pierwszej pomocy poznając pracę ochotniczej straży pożarnej itd.;
- zajęć zainicjowanych przez uczniów – gdy zbierze się grupa chętnych, to w miarę możliwości, zorganizujemy zajęcia dodatkowe z dowolnego tematu! Szkoła realna podąża za potrzebami ucznia.
Nie. To czwarta taka szkoła średnia w kraju. Białostocka Szkoła Realna jest niezależną jednostką (nie należy do żadnej zamkniętej sieci). Działa w porozumieniu i bazując na doświadczeniach zaprzyjaźnionych szkół:
Białostocka Szkoła Realna jest szkołą społeczną czyli całość przychodu szkoły przeznaczana jest na jej utrzymanie i rozwój.
Szkołę prowadzi białostocka Fundacja PRO – stworzona przez pasjonatów nowoczesnej edukacji z wieloletnim doświadczeniem w działalności społecznej.
Nasza wizja absolwenta bazuje na dotychczasowych doświadczeniach szkół realnych. Jest też dla nas wyznacznikiem kierunku działania i realizowanych przez szkołę celów.
Absolwent Białostockiej Szkoły Realnej będzie:
- solidnie wykształcony, gotowy do podjęcia studiów (także za granicą),
- miał świadomość swoich mocnych stron oraz gotowe portfolio swoich kompetencji,
- posiadał kompetencje IT,
- potrafił świadomie poruszać się w świecie nowych technologii i internetu,
- swobodnie komunikował się w obcych językach, w tym w jednym biegle w mowie i piśmie,
- odważny i odpowiedzialny w swoich decyzjach o kontynuacji kształcenia i dalszej karierze,
- posiadał kompetencje miękkie,
- otwarty na praktyczne, konsekwentne współdziałanie.
Doświadczenia istniejących w Polsce i za granicą szkołach realnych pokazują, że absolwenci radzą sobie świetnie! Świadomie podejmują decyzje o wyborze kierunku dalszej edukacji, są także dobrze przygotowani do podjęcia studiów zagranicznych. Są gotowi by założyć działalność gospodarczą (niektórzy rozpoczynają ją jeszcze w klasie maturalnej) albo by w odpowiedzialny sposób zaplanować tzw. „gap year” i dać sobie więcej czasu na wybór życiowej drogi.
Przypominamy, że Białostocka Szkoła Realna realizuje podstawę programową, przygotowuje do matury i oczywiście zależy nam na jak najlepszych jej wynikach (choć dużo ważniejsze jest dla nas poczucie życiowego spełnienia i sukcesu absolwentów).
Wykorzystanie projektowych metod nauczania dużo bardziej przypomina edukację na wyższych uczelniach niż tradycyjny system szkół średnich – uczymy jak szukać materiałów i odpowiedzi, jak samodzielnie planować swoją pracę i pracować w zespole. To ważna inwestycja w edukacyjną i zawodową przyszłość naszych absolwentów.
Białostocka Szkoła Realna jest szkołą bez ocen, co oznacza brak oceniania numerycznego. Pracujemy w systemie oceny opisowej pozwalającej na dostrzeżenie indywidualnych mocnych stron. Motywujemy do poprawy w obszarach, które uczniowi idą słabiej. Sprawdzamy realne umiejętności, a nie tylko ilość punktów zdobytych na testach.
Wiedzę teoretyczną i praktyczną staramy się przekazać na zajęciach. Skutecznie – by uczniowie nie potrzebowali korepetycji. Darzymy wielkim szacunkiem czas ucznia i zależy nam, by miał go jak najwięcej na realizację własnych pasji i przedsięwzięć.
Szkoła angażuje uczniów w dodatkowe zadania pozalekcyjne w postaci projektów szkolnych. Są to multidyscyplinarne przedsięwzięcia wykonywane zespołowo.
Jesteśmy szkołą bez dzwonków. Tak jak tematy bywają bardziej lub mniej złożone, a uczniowie miewają lepsze i gorsze dni – tak nasze lekcje staramy się do tego realnego (!) życia dostosować.
Trzymamy się pewnych ram i planu zajęć, ale dokładna długość lekcji zależy od tego ile czasu uczniowie potrzebują na przyswojenie materiału i konsultacje, a także od tego jak często potrzebują przerw.
Lekcje mogą zatem trwać krócej niż 45 minut lub dłużej.
Łączymy wiele przedmiotów tematycznie, nie tracimy czasu na wielokrotne sprawdzanie obecności, prac domowych i na formalności. Szanujemy czas naszych uczniów!
Wręcz przeciwnie! Małe klasy i system oceny opisowej pozwalają nam do każdego ucznia podejść indywidualnie. Diagnozujemy uzdolnienia, inteligencje wielorakie i pasje. Dostosowujemy zajęcia tak, by skutecznie wypełniać luki w wiedzy i maksymalnie wspierać mocne strony uczniów.
Nauczyciele są partnerami wspierającymi uczniów i budującymi w nich wewnętrzną motywację do jak największych postępów w nauce i we własnych pasjach.
„Rozszerzenie” ma charakter przedmiotowy, a „Specjalizacja” zawodowy.
Podobnie jak w innych szkołach uczniowie mogą zdecydować się na rozszerzony zakres przedmiotów (np. matematyki, chemii, j. angielskiego itd.), które są wysoko punktowane na wybranych uczelniach wyższych.
W drugiej klasie uczniowie dodatkowo wybierają specjalizację – czyli zestaw dodatkowych przedmiotów, które podnoszą realne kompetencje pożądane na rynku pracy i w codziennym życiu.
Już w klasie pierwszej zapraszamy uczniów na spotkania z inspirującymi specjalistami, którzy mają za zadanie pomóc w wyborze przyszłej specjalizacji.
Uczeń może zmienić specjalizację w trakcie swojej edukacji – rozumiemy, że jest to naturalny proces poszukiwania własnej drogi.
Białostocka Szkoła Realna jest szkołą demokratyczną. Oznacza to, że wiele decyzji podejmowanych jest przez całą społeczność szkolną (uczniów, nauczycieli, rodziców).
Spotkania w postaci wieców są okazją do wspólnej analizy, debaty i wysłuchania wszystkich stron. Rozwijamy w ten sposób sprawczość. Wychowujemy do myślenia i działania. Uczymy solidarności, analitycznego myślenia, odpowiedzialności, współpracy, empatii i skutecznego argumentowania.
Wychowujemy do myślenia, do działania, brania spraw w swoje ręce. Rozwijamy sprawczość.
Pobieramy jednorazową, bezzwrotną opłatę rekrutacyjną w wysokości 200 zł.
Po przyjęciu kandydata jednorazowo, bezzwrotnie pobierane jest wpisowe: 1000 zł.
Opłata miesięczna, czyli czesne w szkole wynosi 700 zł.
Dokładamy wszelkich starań, by szkoła nie wiązała się z wieloma opłatami dodatkowymi. Podobnie jak w innych placówkach, należy się jednak liczyć z opcjonalnymi kosztami np. wycieczek, czy biletów wstępu na dodatkowe atrakcje.
Ważne! Maksymalnie urealniamy nasze wyjazdy – angażujemy uczestników w organizację ekonomicznych noclegów i pozyskanie środków.
Tak. Białostocka Szkoła Realna szanuje różne stanowiska światopoglądowe i religijne.
Lekcje religii katolickiej, prawosławnej, czy etyki, będą prowadzone – w zależności od potrzeb i decyzji uczniów.
Ekologia i zrównoważony rozwój są ważnym aspektem edukacji oraz codziennego życia szkoły.
Nie tylko uczymy o ekosystemach, ale też dokładamy wszelkich starań, by nasze codzienne działania miały pozytywny wpływ na naszą planetę i na społeczność lokalną.
Pokazujemy realne życie zawodowe wybranych specjalistów poprzez spotkania z nimi w firmach i organizacjach z różnych branż.
W trakcie spotkań poznajemy codzienne życie, wyzwania i zakresy obowiązków i drogę kariery inspirujących „zawodowców”. Mini-praktyki to też niewielkie zadania edukacyjne do wykonania w trakcie wizyt, warsztaty prowadzone przez specjalistów, panele dyskusyjne i projekty multimedialne.
Już teraz weź udział w podobnym projekcie! Zapraszamy do programu Realiści w Pracy!
Obowiązkowym pierwszym językiem obcym jest język angielski – uczony z naciskiem na praktyczne wykorzystanie, Metodą Problemową z wykorzystaniem nauczania zintegrowanego.
Więcej o naszych metodach przeczytasz w pliku PDF z opisem naszych kursów angielskiego. Do pobrania TUTAJ.
Drugi język obcy zależy od ilości osób zainteresowanych – przy wystarczającej liczbie chętnych uczniów uruchomiony będzie kurs dowolnego języka obcego.
U podstaw naszego działania są wartości i doświadczenia pozostałych Szkół Realnych: Bednarskiej, Wawerskiej i Lubelskiej.
Nauczyciele i zespół
Szkołę tworzą zaangażowani ludzie z pasją i głębokim poczuciem misji. Pracujący zespołowo i interdyscyplinarnie. Dbający o jakość edukacji, poczucie bezpieczeństwa oraz samodzielność uczniów i przyszłych absolwentów. To doświadczeni nauczyciele, otwarci na niekonwencjonalne rozwiązania i nieustannie rozwijający swoje kompetencje i wiedzę. To też zaangażowani organizatorzy z wieloletnim doświadczeniem w projektach społecznych. Oraz specjaliści z różnych branż, wykładowcy akademiccy, przedsiębiorcy chętni do dzielenia się swoją wiedzą, historią i umiejętnościami.
Poznaj nasz zespół TU.
Edukacja
Uczymy konkretnych, praktyczych umiejętności. Wiedzę teoretyczną osadzamy w realiach. Staramy się pokazywać – nie opowiadać. Rozszerzamy ramę programową o umiejętności miękkie, by zapewnić uczniom lepszy start w dorosłe życie i bardziej świadome zarządzanie przyszłymi decyzjami.
Demokracja
Społeczność szkolna – uczniowie, nauczyciele, rodzice – wspólnie tworzą szkołę i mają realny wpływ na jej działanie.
Odpowiedzialność społeczna
Uczymy ekologii i odpowiedzialnego wyboru produktów i materiałów, z których są wykonane. Uświadamiamy wpływ każdego z nas na otoczenie. Angażujemy uczniów w charytatywne działania i wolontariat. Nie teoretyzujemy – nasze wartości popieramy działaniem i codziennymi decyzjami.
Szacunek
Szanujemy każdego człowieka – niezależnie od narodowości, pochodzenia, religii. Uczymy empatii i wspierania słabszych. Darzymy szacunkiem planetę i jej ekosystemy oraz całe nasze otoczenie.
Współpraca
Współpracujemy z przedsiębiorstwami, organizacjami społecznymi, lokalnymi twórcami, uczelniami, influencerami. Wspólnie realizujemy projekty przybliżające naszą edukację do realnego życia.
Projekty wspierające liceum

Realiści w pracy
To 4-etapowy, bezpłatny program, w którym przybliżamy młodzieży realia pracy zawodowej i przedsiębiorczości.

Akademia Talentów
Seria praktycznych warsztatów i spotkań przygotowujących do wyboru szkoły średniej.

Kurs 8-klasisty
Bezpłatny kurs przygotowujący do egzaminu ósmoklasisty (j. polski, matematyka, j. angielski, psycholog).

Kurs angielskiego
Bezpłatny kurs językowy dla młodzieży w wieku 14-15 lat. Wspólnie tworzymy Twoje Portfolio Językowe